maandag 16 december 2013

B-day

Alweer december...Vietnam hebben we verlaten per vliegtuig omdat er zoveel horror verhalen de ronde gingen over de bustrip tussen Vietnam en Laos. Zodoende dat we een uur later in Vientiane stonden wat heerlijk voelde. Dit land is een stuk gemoederlijker, het verkeer is enigszins westers en ze hebben een Franse keuken.

Omdat mijn verjaardag op de 7de valt, hebben we het plannetje gemaakt om dan in Luang Prabang te zijn. Geografisch hebben we daardoor het een en ander moeten overslaan in verband met de tijd die we nog over hebben maar de toeristische route leidde ons hoe dan ook richting het noorden. De volgende stap was dan ook Vang Vieng wat voor vele bekend staat als party place, tuben en (ver)dronken toeristen.
De regering heeft maatregelen getroffen zoals het aanscherpen van de tube regels en het instellen van een avondklok waardoor veel problemen mijns inziens verholpen zijn.

Wat tuben is? Ge pakt unne rubberen band, gooit die in de rivier en ge gaat in het gat zitten. Simpel als wat. De bedoeling is dat je langs een aantal barretjes dobbert, daar lekker socialized onder het genot van een hapje en drankje en dan weer de rivier verder afdrijft. Gaaf concept en ondanks alle negatieve verhalen vonden wij dit een geslaagde dag. Zeker gezien het mooie weer was dit een super ervaring, maar mocht je zelf ooit overwegen dit te gaan doen: ga niet tuben wanneer het donker is!
We zijn wat langer gebleven in Vang Vieng omdat het een schattig en gezellig dorpje is waar veel te doen is. Zodoende hebben we daar ook bergen beklommen en grotten bezichtigd welke een mooi aantal foto's hebben opgeleverd.

Vlak voor mijn b-day zijn we naar Luang Prabang afgereisd per bus.  Dit stadje is eigenlijk een groot, luxe dorp uitgebreid met grote bungalows voor toeristen wat ik enigszins een beetje jammer vind omdat het zo 'nep' aanvoelde. Elke avond hadden ze dan ook een reusachtige markt voor de toeristen waar ze van alles verkochten. Het is zeer gebruikelijk om af te dingen, want zo gaan de zaken hier. Als je niet onderhandelt dan betaal je drie keer de hoofdprijs.
Op mijn verjaardag hebben we een trip geboekt naar de plaatselijke watervallen waar we rondgewandeld hebben met olifanten. Daar waar ik een beetje bang was dat de olifanten in slechte conditie zouden verkeren, werd deze angst bij aankomst meteen weggenomen. Door het voorkomen van deze reusachachtige dieren, wil je niets liever dan ze aaien wat op zijn beurt perfect samen gaat met het voeren van bananen. Omdat elke toerist dit doet, geloof ik graag dat de olifanten blij waren ons te zien. Wel typisch voor een stadsmeisje als ik om de bananen te willen schillen terwijl de olifant meer interesse had in de tros bananen en deze dan ook in een keer veroberde met stronk, schil en al...
Uiteindelijk mochten we zelf op de rug zitten om een wandeling te maken en vervolgens ook zwemmen met deze olifanten. Voor hen was het een spel om zo diep mogelijk te duiken. Een enkele keer kwam het in me op dat ze het leuk vonden om ons eraf te krijgen. Persoonlijk had ik nooit gedacht dat een olifant z'n adem in kon houden en onder water kon zwemmen maar dat zal wel aan mijn onwetendheid liggen :-)

Mijn verjaardag hebben we die avond afgesloten in een gezellig barretje waar ze braadworst een stampot serveerde. Nooit geweten dat Nederlands voedsel zo lekker kan smaken na een maand lang rijst en noodles!

Check de gave foto's via:https://db.tt/emTMrOD9

Geen opmerkingen:

Een reactie posten